هرم غذایی مدیترانه

این هرم که رژیم غذای سنتی مدیترانه را نشان می دهد بر طبق سنت های غذایی کرت (Crete) و مناطق جنوبی ایتالیا در دهه 1960، بنا شده است. این هرم بر مبنای نتایج تحقیقات غذایی انجام شده در سال 1993 بناشده است،که بوسیله پروفسور والترویلت(Walter willet) در کنفرانس بین المللی رژیم غذایی مدیترانه که در کمبریج، در شهر ماساچوست در سال 1993 برگزار شد، ارائه گشت. هرم غذایی مدیترانه بر اهمیت غذاهایی که گروههای اصلی غذایی را تشکیل می دهند، تأکید می کند.

هریک از این گروههای غذایی، نه تمامی آنها، مواد غذایی مورد نیاز یک شخص را ارائه می کنند. غذای یک گروه نمی تواند جایگزین غذای گروه دیگرشود. برای یک رژیم غذایی سالم تمام گروهها ضروری اند. محصولات اساسی رژیم غذایی مدیترانه در یک سیر نزولی کیفیت و تکرار تجویزآنها عبارتند از:

حبوبات

این مورد مبنای اکثریت غذاها را درکشورهای مدیترانه تشکیل می دهند. نان، پاستا،کاسکاس و برنج

میوه و سبزیجات

زمانیکه محصولات فصل را انتخاب کرده و آنها را به سادگی می پزند، غذاها خوشمزه تر می شوند. در اکثر کشورهای مدیترانه، میوه بعنوان دسرمصرف می شود.

بقولات و میوه های گردویی

انواع مختلفی از بقولات و میوه های گردویی مانند نخودچی، عدس، لوبیا، مغز هسته کاج، بادام، فندق،گردو و . . . برای پخت و پز مورد استفاده قرار می گیرند.

زیتون وروغن زیتون

زیتون سیل(Cil) و روغن زیتون بکر در مدیترانه استفاده می شوند. زیتون عموماً برای پخت و پز مورد استفاده قرار میگیرد. اما روغن برای تمام استفاده ها مناسب می باشد، به دلیل رایحه و طعم خوبش هنگامیکه خام استفاده می گردد و برای استفاده بعنوان مکمل غذایی عالی است. میزان چربی موجود در رژیم غذایی کرت که بوسیله پروفسورآنسل کیز(Ancel keys) مشاهده شده،40درصدکیلوکالری در روز بود که 8 درصد از آن چربی های اشباع شده،3 درصد از آن دارای حلقه های اشباع نشده و 29 درصد از آن دارای چند حلقه اشباع نشده هستند(روغن زیتون).

محصولات لبنی

پنیر، ماست و سایر محصولات لبنی، بدون اشاره ای به شیر

ماهی

قبل از تخم مرغ وگوشت مرغ، ماهی بعنوان پروتئین سطح اول ارائه می گردد.

بالاترین نقطه هرم ،یعنی نقطه ای که کمتر تجویز می شود; با گوشت قرمز اشغال شده و دقیقاً زیر این بخش،که اهمیت آنها نیز کمتر است، شیرینی جات قراردارند. فعالیت های فیزیکی منظم برای حفظ سلامت و وزن مناسب، ضروری است.